۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

سیروس رومی

استاد سیروس  رومی در 27 آذر 1323 در شهر شیراز پا به عرصه زندگی نهاده تا این زمان قلم از دستش رهایی نیافته ،نوشتن و خواندن که عادتی دیرینه است برایش از دغدغه های اجتماعی است  ویا به برداشتی دیگر به درمان خود از این طریق نشسته است،در انستیتو مربیان امور هنری تهران هنر خوانده،خوشنویسی را تا مرحله ممتاز در خدمت استادی چون "حمید دیرین""محمد مهاجر""مجتبی ملک زاده " به صورت مستقیم و از دیگر اساتید به صورت غیر مستقیم بهره برده است،نقاشی را در خدمت مرحوم محمدی و ابراهیم جعفری کار کرده،نمایش را زیر نظر اساتیدی چون ایرج زهری،شاه محمدی و حکیم رابط تجربه کرده است،اولین داستان این استاد در سال 1347 در مجله فردوسی تهران چاپ شد و بعد ها همراه چاپ داستان به نقد تئاتر روی آورده است ،از سال 1363 به حوزه پژوهش مطبوعات وارد شد ه و تا امروز 6 جلد از کتابهایش در این زمینه چاپ شده است، که فهرست روزنامه های فارس- تاریخ مطبوعات فارس(دوره قاجار)- تاریخ مطبوعات فارس(دوره رضا پهلوی ) - تاریخ مطبوعات فارس (دوره محمد رضا پهلوی) تاریخ نشریات پزشکی شیراز و شناسنامه مطبوعات فارس از آغاز تا امروز از جمله آثار اوست .
سیروس رومی محقق برجسته و یکی از فرهنگوران پیشکسوت استان فارس نیز در این جلسه با ارائه اطلاعات کاملی از وضعیت تاریخ روزنامه نگاری فارس وشیراز بار دیگر بر اثبات پایتخت فرهنگی بودن شیراز تاکید کرد و متذکر شد که باید برای این عنوان، سازماندهی مناسبی ایجاد شود.
وی گفت: 212 سال پیش در هندوستان یک ارمنی شیرازی اولین روزنامه ارمنی جهان را به وجود آورد چندین سال قبل از اینکه در ایران اولین روزنامه چاپ شود و بدین گونه است که شیراز حرف اول را در مطبوعات ایران می زند.
رومی همچنین گفت: شیراز در شعر 25 شاعر جهانی مطرح و بزرگ مثل گوته و.. مطرح شده و از این شهر به عنوان یک شهر آباد، زیبا و انگیزه ای برای سرایش شعر یاد کرده اند.
این محقق برجسته شیرازی اضافه کرد: 63 شاعر ایرانی و 85 شاعر فارسی نیز در شعرهای خود از شیراز یاد می کنند و این اطلاعاتی است که باید در مورد معرفی شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران مورد توجه و اصرار قرار گیرد.
وی تاکید کرد: شیراز و استان فارس قومی ریشه دار بوده که در طول تاریخ دچار تحولات ژنتیکی نشده است، در حمله هایی که به این کشور صورت می گرفته، با درایت شیرازیها این شهر ازهر گزندی مصون مانده و این موهبتی بوده که نصیب فارس شده است